Rusko - Moskva - Rusé náměstí

Moskva – den druhý – Rudé náměstí

Druhého dne dopoledne jsme vyrazili metrem ze stanice „VDNCH“ (oranžová trasa) na „Čistyje prudy“. Přestoupili jsme na červenou trasu a dojeli na „Ochotny rjad“. Odtud jsme šli na Rudé náměstí. Byla jsem zvědavá, jaká asi bude ona „Krasnaja ploščaď“, jejíž obrázek jsme měli nakreslený v učebnici ruštiny na základní škole.

Pomalu jsme se blížili k náměstí. Míjeli nás davy lidí a já nevěděla, jestli mám dřív fotit, rozhlížet se kolem sebe nebo si hlídat peníze. V kontrastu s historickými budovami se mohl člověk nechat vyfotit s opičkou, koupit si kýčovitý pouťový balónek anebo pozorovat průvod lidí s rudými vlajkami se srpy a kladivy.

Před hlavním (střeženým) vstupem je v dlažbě vyznačeno místo, odkud se měří vzdálenosti z Moskvy do ruských měst. Kolem tohoto bodu stojí v řadách lidé a když přijdou na řadu, postaví se na střed, obrátí se čelem ke vstupní bráně a hodí za sebe několik drobných mincí. Na ty už čeká několik (asi 5) babušek a sbírají je. Mají v tom sbírání systém, vždy jedna sbírá mince, které hodí jeden člověk a pak se přesune na konec řady babušek-sběraček. Docela jsme přemýšleli nad tím, jestli mají na sbírání mincí vystavené nějaké povolení, ale k žádným závěrům jsme nedošli.

Pak už jsme přicházeli k bráně vedoucí na náměstí. Bylo možné ji projít dvěma vchody, do kterých byli lidé vpouštěni po jednom a důkladně prohlédnuti, včetně kabelek a batůžků, zda nenesou nějakou výbušninu.

A už jsme byli na Rudém náměstí. Vpravo jsme míjeli tmavě červenou budovu státního muzea ruské historie (bývalé Leninovo muzeum), vlevo kostelík a proti nám se na konci náměstí začaly vylupovat jakoby cukrové věže a věžičky chrámu Vasila Blaženého. Když jsme postoupili dále na náměstí, měli jsme po levé ruce obrovský komplex obchodního domu GUM (Gossudarstvennij univerzalnij magazin – často jsem se setkávala se slovem gossudarstvennij, což znamená – státní) a vpravo se táhla kremelská zeď, kde jsou pohřbeny významné ruské osobnosti a kde je také mauzoleum Lenina. Prošli jsme celé náměstí až na jeho konec a když jsme se vraceli, procházeli jsme GUMem. Zde by člověk marně hledal ruské zboží, protože převažují zahraniční firmy a GUM se tak řadí mezi 10 nejluxusnějších obchodních domů na světě. A tak zde mohou nakupovat jen bohatí „Maskviči“ (Moskvané) anebo bohatí turisté :-).

Když jsme šli z Rudého náměstí, pátrali jsme po nějakých toaletách. Naštěstí Ilja je „Maskvič“, tak dobře věděl, kam nás zavést. Přišli jsme k restauraci Mac Donalds, která byla kousek od náměstí, a já nevěřila vlastním očím, když jsem viděla stejné označení restaurace jako u nás avšak s nápisem v azbuce. To jsem fakt nečekala :-). Cestou tam jsme minuli cara Mikuláše II. a Lenina popíjejícího pivo v plechovce a krmícího holuby.

Od „Mak Donalda“ jsme prošli branou do Alexandrovského parku, kde se nachází hrob neznámého vojína. Hlídá jej uniformovaná stráž. Dva strážci stojí v budkách po stranách hrobu, u kterého hoří oheň a za nimi je ještě jeden strážný, který dohlíží na to, aby lidé jakýmkoliv způsobem nezneuctili toto památné místo. Lidé jsou od hrobu odděleni vyvýšeným obrubníkem. Pokud si někdo odložil na obrubník tašku anebo se o něj opřel, či se na něj posadil, strážný hned pískal na píšťalku a hrozil vztyčeným ukazováčkem. Také jsme zažili to, že strážce šel k budkám, aby stráži upravil kravatu a pravděpodobně zjistil jak jsou na tom fyzicky. Celé to probíhalo takto. Strážce šel kousek běžným krokem a od nějakého, jemu asi předem známého místa, začal vykopávat nohy do pravého úhlu a tak dopochodoval až k budce, kde začal s dotyčným hovořit a upravovat ho. Stejným způsobem pak dopochodoval i k druhému a také jej upravil a krátce s ním pohovořil. Potom odpochodoval zpět na své místo a opět dohlížel na lidi. V Alexandrovském sadu (parku) jsme si vyhlédli celkem čistý plácek k posezení a krátkému odpočinutí.

Ten den jsme se ještě vydali k chrámu Krista Spasitele, na Vrabčí hory a večer jsme se prošli po starém i novém Arbatu.