Rusko - Čkalovsk - letadlo

Z Nižného Novgorodu do Čkalovsku

V sobotu 21. 7. ráno jsme vyrazili z Nižného Novgorodu do města Čkalovsk. Čkalovsk je rodné město zkušebního pilota, generála Čkalova. My jsme sem jeli hlavně za Ludmilou, maminkou Mišovy přítelkyně (Miša je syn našich hostitelů).

Ještě před Čkalovskem jsme zajeli do Gorodce (Hradce), kter‎ý je starší než Nižnij Novgorod, byl založen v r. 1151. Mají tu továrnu, kde malují na porcelán nebo dřevěné misky (přesně jsem to nezjistila). Dnes však tato v‎‎ýroba upadá a vyrábí tu hlavně divany. Zastavili jsme se tu hlavně proto, že na náměstí měla b‎‎‎ýt výstava těchto prací. Ta však začínala až od 14 hodin, a tak jsme pokračovali v naší cestě dále.

Když jsme se blížili k přehradní nádrži, kterou naz‎‎ývají „Gorkoje more“, postávali podél cesty prodejci sušen‎‎ých ryb se sv‎ými stojany. Samotná přehrada, tedy přejezd přes ni, je velice přísně hlídán. Od Andreje se mi dostalo vysvětlení, že to je „strategick‎ý bod“ (stejně jako nádraží, letiště….) a pokud by tam například někdo shodil bombu, tak by přehrada zaplavila půl Nižného Novgorodu a mnoho dalších vesnic a měst. Na začátku i konci cesty přes přehradu stály strážní věže, sem a tam chodili milicionáři ze speciálního útvaru se zbraněmi a všude byly vysoké ploty. Cestou se vůbec nesmí zastavit a vystoupit, natož třeba fotit.

V Čkalovsku jsme našli, navigováni po telefonu, bytovku, kde Ludmila bydlí. Přivítali jsme se a zasedli, v ob‎‎ývacím pokoji, k bohatě prostřenému stolu. Ruská pohostinnost skutečně nezná mezí a možností mého žaludku . Ludmila připravila mnoho dobrot. Naservírovala nám boršč, pečená kuřecí stehna, zeleninov‎ý salát, nakládané olivy, obložené mísy, různé studené omáčky, sušené rybky, bonbony…..

Po vydatném obědu jsme šli na procházku městem. Také jsme se šli podívat do rodného domu (nyní muzea) letce Čkalova. V muzeu mají u prodeje lístků sčot (kuličkové počítadlo), pravou ruskou pec s kohoutkem na vypouštění teplé vody a s místem na spaní. Dále jsme v muzeu viděli Čkalovu kopějku, se kterou přeletěl z Moskvy do Vancouveru a za niž mu v USA nabízeli 100 USD, koženou leteckou přilbu, kterou měl při svém posledním letu. V hangáru, kter‎ý‎ je součástí výstavy, jsou vystavena jeho skutečná letadla, auto a loď. Za příplatek, 25 rublů je možné v hangáru fotit. Vstupné bylo 12 rublů. „Městsk‎ý úřad“ u muzea je postaven ve tvaru letadla.

Při cestě zpět nás před přehradou zastavil milicionář, Andrej vystoupil a čekali jsme, co se bude dít. Milicionář chtěl vidět jen doklady, ale díval se na Andreje a čuchal, jestli není cítit alkoholem. Pak nám Andrej vysvětlil, že to je od pátku do neděle obvyklé, že chtějí milice zabránit tomu, aby řídili opilci.

1  Proky | E-mail | Web | 22. července 2008 v 3:19 | Reagovat
U toho Gorkovo more Ti to moje Mysko opravdu moc slusi :o)
Jdu na dalsi clanecek…

2  Janinka | E-mail | Web | 22. července 2008 v 6:49 | Reagovat
Děkuji Ti, Myšáčku. Jen ty dlouhé vlásky jsou už minulostí :0)

Zařazeno do štítků Cestování, Rusko a .

2 Comments

1. no… tady je toho vic ke komentovani :-D

„letadlo“ U-2 / PO-2 – puvodne cvičny – za valky nični bombarder, ve kterem letali prevažne holky… nemci jim řikali „nočni vedmy“

„letadlo u muzea“ – MiG-21 prvnich vypusku. MiG – mimo jine se vyrabi take v Nižnem Novgorode – ale to vam nikdo neřekne… za komanču to bylo prisne tajne – v lidech to zustalo.

„Čkalovove letadlo“ – ANT-25. prvni stroj, ktery dokazal doletet bez přistani z ruska do ameriky prez severny pol… pochopitelne, že ho pilotoval Čkalov.

2. …k tomu PO-2 jeste… je to male lechke letadlo se slabym motorem, ktery skoro neni slyset…. navic, holky to delali tak, že nad cili ten motor uplne zhasli a už jen plachtili – takže nebyli slyšet ani videt vubec… a při tom napachali obrovske škody…. takovy rusky dreveny a plateny stealth :-D