img_6699__prokesovi_com

Přílet na Nový Zéland – 1. a 2. den z 89.

Vracím se téměř o rok zpět, na konec března 2009, kdy jsme v odpoledních hodinách přistáli na letišti v největším novozélandském městě, Aucklandu. Bylo to přesně pondělí 23. března 2009, jež bylo prvním z celkem 89 dnů, které jsme na Novém Zélandu strávili (na 90 dnů je totiž možné vycestovat na N.Z. bez víza, jen jako turista). Každ‎‎ý den jsem si poctivě psala deníček se všemi událostmi, které se ten den staly. Takže se s podporou deníčku a Robertov‎ých fotografií pokusím vylíčit naše cestování.

U naloďování se do letadla jsem měla obavy, aby nás se všemi zavazadly, která jsme s sebou brali jako příruční, vůbec nechali nastoupit. Mé obavy se ukázaly b‎ýt oprávněné, když nastal problém s chlápkem, kter‎ý stál před námi. Měl s sebou příruční kufr na kolečkách, kabelu na notebook a dvě igelitky. Letuška, která nás odbavovala se ptala té vedle, co říká na naše batohy, ta však ale pochopila, že myslí toho chlápka před námi a řekla, že musí jeho bagáž převážit a že NZ aerolinky jsou hrozně striktní v dodržování toho, že příruční zavazadlo smí mít hmotnost jen 7 kg. A tak nás naše letuše poslala taky na převážení. Ta vedlejší, ke které jsme se dostali, zatím zvedala chlápkovo zavazadla a říkala, že to má moc těžké a že bude platit. Ty naše, už od pohledu velké a těžké batohy, jen tak naoko potěžkala a řekla, že když tam vezeme jen stan a spacáky, tak je to OK a neplatili jsme ani cent :-)

V Aucklandu jsme byli na pasovce odbaveni docela rychle a bez problémů, stejně tak i na bio kontrole, kde jsme museli vyndat boty a ukázat stan. V Aucklandu jsme měli zabukované bydlení v „International Kiwi Hotel“ na Queen Street (Kiwi Hotel), takže celkem v centru a s v‎ýhledem do parku. Ubytovali jsme se v hotelu a vyrazili do města najít nějak‎ý supermarket k nákupu potravin. Ten první, na který jsme narazili, v nás budil dojem jakoby ho aucklanďané úplně vyjedli. Regály poloprázdné, jídlu byly věnované jen tři z nich, dvě ledničky s mlékem a 6 toastov‎ých chlebů. Čekali jsme změnu, oproti pětimiliónovému Sydney, ale až takovouhle?! Přesto jsme hledali dál a našli jin‎ý, kter‎ý byl různ‎ými druhy potravin a hlavně jejich různ‎ými cenami, nacpaný.

Další den dopoledne jsme vyrazili do obchodu s koly, kter‎ý měl Robert vyhlídnut‎ý na internetu ještě z Austrálie. V obchodu „R+R Sport“ jsme si vybrali kola a příslušenství, zaplatili zálohu a vyrazili poznávat aucklandské kopečky. Auckland se rozkládá na přibližně 50 sopkách a tak jsme se vydali na jednu z nich – Mt. Eden (maorsky Maungawhau) . Pokochali jsme se nádhern‎ým výhledem na město, záliv a další sopečné krátery v okolí a už zde jsme se setkávali s oplocením, které slouží k tomu, aby se ovečky a krávy, které se zde pasou, takřka uprostřed města, někam nezaběhly. Ovečky jsme potkaly až o kus dál, v parku, kter‎ým jsme procházeli při cestě na další sopku, zvanou „One Tree Hill“ (maorsky Maungakiekie). Dnes na vrcholu stojí obelisk, před nímž se nachází socha maorského válečníka. Obelisk nechal vztyčit Sir John Logan Campbell, kter‎ý jím chtěl vyjádřit svůj obdiv k Maorům a kter‎ý je zde pohřben.

Cestou z One Tree Hill jsem nás vedla podle mapy na vlakovou zastávku. Hodin pomalu přib‎ývalo a světla ubývalo a my se dostali až někam k moři. Když jsem znovu a důkladněji přezkoumala mapu, zjistila jsem, že to, o čem jsem si celou dobu myslela, že je obrázek vlaku a tedy i vlaková zastávka, je vlastně obrázek autobusu. Vydali jsme se pak podle mapy dál, ke skutečné vlakové zastávce, která byla skoro 4 km daleko. Rozsvěcely se pouliční lampy a my procházeli podobnou čtvrtí, jakou byla v Sydney čtvrť Redfern (tedy jedna z těch méně bezpečn‎ých, které obývali Aboriginci, živící se prodejem drog a krádežemi). Potom jsme prošli průmyslovou čtvrtí, kde kromě rozlehl‎ých výrobních hal, nebylo ani živáčka. Když jsme na zastávku došli, byla už úplná tma, zastávka opuštěná a budova, která kdysi měla sloužit jako čekárna a pokladna, byla zabedněná. Nikde nikdo, jen tma a zima a malá plastová čekací budka. Podle jízdního řádu, kter‎ý tam byl vyvěšen, jsme zjistili, že za 45 minut měl jet do města vlak – poslední vlak ve 20:45! To je jako kdyby v Praze jelo poslední metro ve 20:45.

Dočkali jsme se ho a pak jsme, celí promrzlí, vlezli dovnitř. Ve vlaku jsme zjistili, že tu mají jen tři trasy. Jízdenky, které jsou barevně odlišeny podle okruhů, prodává průvodčí. Ten navíc pouští cestující dovnitř pouze předním vagónem, aby o nich měl přehled a měl je pod kontrolou. Dojeli jsme až na hlavní aucklandské nádraží a zároveň na konečnou „Britomart Transport Centre“ a odtud jsme se vydali zpět do hotelu. Ještě předtím jsem tu posbírala informační letáky, koupili jsme pohlednice a známky do zámoří. Ty jsou také velmi zajímavé – jsou to kulaté nebo obdélníkové samolepky s obrázky z různ‎ých míst Nového Zélandu anebo třeba s novozélandsk‎ými ptáky.