p1080618__prokesovi_com

Hokitika – den 77. z 89.

Zvykli jsme si vstávat až po osmé hodině, proto nám dnešní vstávání, před sedmou, přišlo jako velmi časné. Před kempem jsme počkali na shuttle bus „Atomic Shuttle“, který nás měl odvézt do městečka Hokitika. Ráno bylo jasno, během dne se však obloha zatáhla, takže přes den a večer pršelo a zima zalézala pod oblečení.

Za jasných dnů je, z Hokitické hlavní třídy, vidět nejvyšší hora Nového Zélandu – Aoraki/Mount Cook (to jsem se dočetla na Wikipedii , protože když jsme tam byli my, bylo zataženo). Hokitika je také nazývána hlavním městem „jade“ a „greenstone“ (zelený kámen) No, v mineralogii ani plavat neumím, takže si nejsem pořádně jistá, jaký kámen to přesně má být . Pro lépe se orientující přidám výpis z české wiki „Nefrit je drahokam, odrůda amfibolu, spolu s jadeitem označován názvem jade.“ Zelený kámen a s ním pracující umělečtí řezbáři byli jedním z důvodů návštěvy Hokitiky. Dále jsme zde chtěli navštívit „Gold Room“ – zlatnictví, kde své umění – zapracování surových valounků zlata do šperků, má před zraky turistů předvádět zdejší zlatník. Třetím cílem, pomyslnou třešinkou na dortu, byla touha konečně spatřit kiwíka.

Cesta z Fox Glacier byla jak jízda na horské dráze, no ona bude mít horská dráha s horami asi něco společného Když jsme se konečně vydrápali do kopce, následoval serpentinový sjezd, potom opět škrábání se zatáčkami do kopce, abychom vzápětí znovu sjeli do údolí. Když jsem to viděla, byla jsem moc ráda, že jsme naše cestování na kolech začínali na severním ostrově Tady bychom těch 850 km možná ani neujeli.

V Hokitika nás řidič vysadil u Infocentra, kde jsme si vzali mapu a vydali se do města. Naše kroky vedly do zlatnictví. Vyrábí zde šperky s přírodními zlatými valounky, také tu prodávají zlatý písek ve skleničkách, zlaté šupinky a také různě velké a těžké valouny. Chtěli jsme sledovat zlatníka při práci. Když jsme tam dorazili, tak zlatník tu sice byl, ale říkal, že má zrovna polední přestávku. Aspoň nám ukázal a nechal potěžkat pár zlatých valounků (to by člověk neřekl, jak může být zlato těžké). Odešli jsme s tím, že se sem ještě vrátíme.

Pokračovali jsme dál do „Eco World – National Kiwi Centre“. Tady jsem se krmila obrovské, až 100 let staré, novozélandské úhoře (jsou největším druhem úhoře, žijí ve vodách Nového Zélandu a dorůstají do délky 2 m a hmotnosti 50 kg). Kleštičkami jsem jim podávala nakrájená játra. Zde jsme také mohli na vlastní oči pozorovat ikonu NZ, nelétavého ptáka kiwiho. Je legrační, stále pobíhá sem a tam a zanořuje svůj dlouhatánský zobák do země a hledá si tak červíky. Zaplatili jsme zde nejlevnější vstup na kiwíky (14 NZ dolarů za jednoho) a zároveň k tomu chytili i zimní akci – ke každé dospělé vstupence káva nebo čaj zadarmo.

Krmení úhořů

Kiwi

Odtud jsme šli do „Jade factory“, kde jsme pozorovali při práci dva řezbáře. Potom jsme se vrátili do „Gold Room“, abychom natočili práci zlatníka a koupili šupinku zlata.

Jade Factory

Gold Room

Když jsme šli z „Jade factory“, tak poprchávalo, mžilo a chvilku i pršelo. Ukryti pod střechou nějakého obchodu jsme snědli svačinu a odešli na stopa. Čekali jsme téměř půl hodiny a když začalo lejt, v tu chvíli zastavil kněz a odvezl nás do Greymouth až k železniční stanici, blízko níž je naše dnešní zázemí – jsme v backpackeru „Noemova archa“. Došli jsme k ní podle GPSky, ubytovali se v pokoji u „slonů“ a šli nakoupit jídlo. Venku bylo dost hnusně – lezavé počasí s deštěm. Po návratu jsme si dali kafíčko a část půlkilové čokolády. Robert šel na počítač vytisknout všechny naše jízdenky, letenky do Wellingtonu a pojištění do Bangkoku a Londýna.

Zítra nás čeká cesta vlakem přes Novozélandské Alpy.